احیای گروه‌های تروریستی؛ ابزار فشار قدرت‌های بین‌المللی|پیشگامی ایران در ایجاد صلح و امنیت منطقه

10:47 - 17 آبان 1399
کد خبر: ۶۷۱۸۶۷
دسته بندی: سیاست
کارشناس مسائل منطقه گفت: احیای گروه‌های تروریستی مانند داعش یا هرگروه دیگری با کارکرد مشابه، به مثابه ابزار‌های فشار بازیگران سیاسی جهت تحقق اهداف منطقه‌ای و بین‌المللی آن‌ها تلقی می‌شوند.
رضا قزوینی‌غرابی در گفت‌وگو با میزان، در خصوص احیای گروهک تروریستی داعش به عنوان یکی از سیاست‌های رژیم آمریکا و انجام برخی اقدامات تروریستی در کابل و وین در روز‌های اخیر، اظهار داشت: گروه‌های تروریستی تکفیری همواره یکی از ابزار‌های کشور‌هایی هستند که با پشتیبانی از این گروه‌ها در صدد تحقق اهداف منطقه‌ای یا بین‌المللی خود هستند.

وی گفت: ایجاد کانون‌های بحرانی یا کمک به تشدید آن، یک مکانیسم برای دخالت و اعمال قدرت بازیگران سیاسی به شمار می‌رود؛ لذا باید این گروه‌ها را مجموعه‌هایی با ابعاد چندگانه تلقی کرد.

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: کمک به بازیگران و مداخله‌گران و اجرای اهداف ایدئولوژیک افراط گرایانه بخشی از این کارکرد‌ها هستند.

غرابی افزود: احیای گروه‌های تروریستی مانند داعش یا هرگروه دیگری با کارکرد مشابه، به مثابه ابزار‌های فشار تلقی می‌شوند و در این میان البته تکثیر فرهنگ چنین گروه‌هایی در میان برخی شهروندان، به طور طبیعی می‌تواند منجر به ظهور افراد تندرو خودسر موسوم به گرگ‌های تنها در مناطق مختلف شود.

وی در پاسخ به این سؤال که به نظر شما ایران چطور می‌تواند از احیای گروه‌های تروریستی باتوجه به هزینه‌های زیادی که در این مسیر پرداخت کرده است، جلوگیری کند؟ بیان کرد: کمک به تشکیل یا پشتیبانی از گروه‌های تروریستی توسط برخی بازیگران منطقه‌ای یا بین‌المللی مانند ایالات متحده، طبعا کنشی مخرب از سوی این کشورهاست که در نهایت آثار مخرب آن به چشم کشور‌های منطقه می‌رود. متاسفانه همکاری برخی از این کشور‌ها با تروریست‌ها یا پشتیبانان آن‌ها زمینه برای فعالیت این گونه مجموعه‌ها را بیشتر می‌کند.

این کارشناس مسائل منطقه گفت: تردیدی نیست که اتخاذ اقداماتی که صلح، امنیت و همزیستی مبتنی بر احترام متقابل میان کشور‌های منطقه را به ارمغان بیاورد منجر به افزایش امنیت و همچنین همکاری‌ها مؤثر در موضوع مبارزه با افراط گرایی خواهد شد.

غرابی در پایان خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران نیز می‌تواند در اتخاذ چنین اقداماتی پیش قدم شود؛ هرچند که شرایط سیاسی موجود در منطقه که بخش مهمی از آن نتیجه مداخلات قدرت‌های فرامنطقه‌ای است، تحقق چنین افقی را در حال حاضر سخت می‌کند.
 
 

برچسب ها: وین داعش کابل

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *